Pages

Marjánka

Už jsem tu určitě několikrát zmiňovala, že u nás kouří máma i děda. Naše babička si občas zapálila, třeba když jsme večer seděli na zahradě a popíjeli, a říkala o sobě, že je společenský kuřák. Já tuhle terminologii převzala a občas si také v dobré společnosti zapálím. A kamarádka mě takhle naučila na hřebíčkové Djarumky. Dostala jsem je od drahého, také kuřáka, k narozeninám, abych si s ním občas taky zapálila, a pak jsem udělala tu osudovou chybu, že jsem si jednou zapálila na návštěvě u mámy, když jsme seděly v kuchyni, povídaly si a popíjely víno.
Děda, do té doby spící v křesle v obýváku, se náhle objevil ve dveřích. Uviděl mě, s černou cigaretou v ruce, načež následoval asi pětiminutový výlev: "Nocototototo?! Totocoto?! Échmhmfrmdrm fm fm fm cototototototo?! Tocotojetototojeto?!" Řekla jsem mu, že je to hřebíčková cigareta, načež děda odešel, nevěřícně kroutě hlavou.

O čtyři dny později jsme se s mámou potkaly na tancích a ta mi s pobaveným úsměvem povídá: "Víš, na co se mě děda ptal, když jsi v neděli odešla? Co prej to kouříš, jestli to není marjánka."
Zasmála jsem se a povídám: "A cos mu řekla? Mělas říct Ale dědo, to přece vypadá jinak!"
"No neblázni!" vyvalila oči máma. "To by se hned ptal, jak já to vím, jak to vypadá!"

Pak jsem si zapálila ještě jednou, s C. na chalupě. C. se podivil:
"Ale, co to máš?"
"MARJÁNKU!" křikl na něj děda a opět nevěřícně kroutil hlavou.
"To je hřebíčková cigareta," povídám já, podávám ji C., ať si čichne a potáhne. Ten to udělá, děda vyvalí oči, zavrtí hlavou a cosi znechuceně brumlá.
"Hmmm, to je sladký na rtech, to je dobrý!" prohlásil C., což už děda nevydýchal, sebral se a odešel.

Vzhledem k tomu, že máme za krkem Vánoce, což znamená dědovo obvyklé obtelefonovávání známých a příbuzných, přání krásných svátků a všeho dobrého do nového roku a vyptávání jak se máte, co děláte, zdravíčko slouží a podobně, už se nemůžu dočkat, až se u nějakého takového telefonátu namanu a uslyším: 
"Tak co, Mirku, jak se daří?"
"Ále, stojí to za houby, vnučka se nám dala na marjánku..."
Aneb... to nevysvětlíš.

btemplates

1 reakcí:

Leito řekl(a)...

co nějakou vánoční perlu?

Okomentovat